אנא בכח- תפילה שבכוחה לשנות את המציאות

נקראת גם שם מ”ב  – כלומר, השם בן 42 האותיות, אחד משמותיו הקדושים של הבורא. 

תפילת אנא בכח נאמרת בקריאת שמע שעל המיטה (לפני עליית הנשמה למקום מחצב הנשמות, לפי תיקוני הזוהר), בקבלת שבת לפני מזמור ‘לכה דודי’, בזמן לוויה ולאחר ספירת העומר

אנא בכח משמשת למצבי עלייה- עלייה ברוחניות, במדיטציה, בתפילה.. עלייה לעולמות עליונים. 

מקורה בימי הביניים והיא משוייכת לתנא המקובל רבי נחוניא בן הקנה. מקובלים ידעו שיגיעו זמנים בהם נאבד את הרוחניות והחיבור שלנו למקור, ולכן קיבלנו את מתנת ‘אנא בכח’ כלי עתיק, צופן סודי, שמחבר אותנו לתדר, לערוץ של זרימת אנרגיה ופתיחת מכשולים

תפילת אנא בכח מחולקת ל7 פסוקים, כאשר בכל פסוק חשובות האותיות הראשונות של כל מילה, שיחד בונות צירוף של 7 רצפי אותיות שבכל אחד מהם 6 אותיות (סה”כ 42 אותיות) 

אָנָּא בְּכֹחַ גְּדֻלַּת יְמִינֶךָ תַּתִּיר צְרוּרָה
ַקבֵּל רִנַּת עַמֶּךָ שַׂגְּבֵנוּ טַהֲרֵנוּ נוֹרָא
נָא גִבּוֹר דּוֹרְשֵׁי יִחוּדֶךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם
בָּרְכֵם טַהֲרֵם רַחֲמֵי צִדְקָתֶךָ תָּמִיד גָּמְלֵם
חֲסִין קָדוֹשׁ בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתֶךָ
יָחִיד גֵּאֶה לְעַמְּךָ פְּנֵה זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתֶךָ
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת

לתפילה נוסף הפסוק “ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד”, נהוג לומר אותו בלחש והוא בעצם ההוצאה לפועל של התפילה. 

 

היופי בעיניי בתפילה, שהיא נגישה גם למי שאינו בקיא בסודות הקבלה. ניתן לקרוא את המילים כפי שהן – להתכוונן דרך המילים כפי שאנו מבינים אותן וגם דרך הבנה של סוד הצופן של האותיות. 

התפילה עוזרת לנו לעלות אל מימד גבוה ולמשוך אור, רצוי להתכוונן בשעות הבוקר עם הקימה,  אך ניתן בכל שעה, ובמיוחד כשאנחנו נתקלים בקושי, מחסום, או פשוט מבינים שאנו צריכים לעשות שינוי (מי אמר קורונה?) 

ע”פ המקובלים, בעזרת מדיטציה על שם מ”ב, ניתן לחזור למציאות המושלמת ממנה הגענו, להתגבר על מכשולים ועל המודעות השלילית שמסיחה את דעתנו מתכלית חיינו ולברוא מציאות מושלמת כאן בעולמנו. 

ניתן לקרוא את השורות, ניתן למדוט עליהן (להיכנס למצב של רגיעה בישיבה/ שכיבה ולדמיין את האותיות/ הפסוק כולו, אפשר לדמיין את האותיות מוארות, או לדמיין את המציאות שרצויה לנו). 

אפשר להקשיב לשיר דרך היוטיוב ולשיר את המילים.. אני אוהבת לכתוב את שורות התפילה, לשחק עם האותיות בצבע ושרבוטים.. כל אחד ומה שהכי עובד עבורו. 

 

אנא בכח גדולת ימינך תתיר צרורה – ספירת חסד, יום ראשון 

אבג יתצ 

המילה אנא- מעידה על תחנונים לאל. גדולתך תסיר את הצרה, את הכבלים שהעם כבול בהם.

השורה הראשונה מעוררת אהבת חינם, אנרגיה של נתינה וקבלה. 

נמצאת מעל הזמן והמרחב ומזרימה אור לכל בני האדם. 

ע”י הצירוף הזה אנחנו מקבלים כח להתגבר על השליליות ולהתקדם לעבר מימוש השאיפות שלנו

 

קבל רינת עמך שגבנו טהרנו נורא – ספירת גבורה, יום שני 

קרע שטן 

קבל את רינת עמך, את התפילות והפיוטים. האל נקרא לטהר את העם, להחזירו למצב נשגב ולהכינו לגאולה. 

ניתן לפרש פשוטו כמשמעו – לקרוע מעלינו את השטן, הלוא הוא האגו שלנו, הרצון לקבל לעצמנו, האלמנט התגובתי הקיים בכולנו, רצון לספק את התאווה. 

השורה השניה מרימה את מסך האגו, תחילה עלינו לזהות את התכונות האגוצנטריות שבנו שאנחנו רוצים לסלק, ולהתמלא בהבנה שיש בנו היכולת להשתנות ולהשיג כל מה שנרצה. 

 

נא גיבור דורשי ייחודך כבבת שמרם  – ספירת תפארת, יום שלישי

נגד יכש 

האל נקרא לשמור את העם אשר מייחד אותו מכולם (שמע ישראל ‘ אלוהינו ה’ אחד) 

נגד – הצירוף בגימטריה שווה למילה “זן”. פותח את הדלת לשגשוג רוחני וגשמי.

יכש – בכוחן של האותיות להחזיר כל תא בגופנו למצבו העוברי, לטהר ולנקות אותו. מתוך חיבור לנתינה אמיתית – עצירת ההזדקנות. 

 

ברכם טהרם רחמי צדקתך תמיד גומלם – ספירת נצח, יום רביעי 

בטר צתג

האל נקרא לברך את העם, לרחם עליהם ולגלות עליהם מידת דין וצדקה, לגמול כלפיהם טובות.

כח ההתמדה וההתגברות. 

הצירוף הזה נותן לנו כח להתמיד, למרות האשליה שאנחנו עומדים במקום. ככל שאנחנו גדלים ומתפתחים – האתגרים גדלים גם ולפעמים נדמה לנו שאנחנו “לא מתקדמים”, צירוף זה נותן לנו את הכח להתמיד ולהמשיך בדרך, לזכור שהנק’ ה”נמוכה” שאנחנו עומדים בה היום היא הנק’ ה”גבוהה” ביותר בסולם הקודם שטיפסנו בו. 

 

חסין קדוש ברוב טובך נהל עדתך – ספירת הוד, יום חמישי 

חקב טנע 

האל הקדוש נקרא להנהיג ולהוביל את עמו

השורה החמישית משפיעה עלינו לפעול בחכמה בכל מצב.

ראייה מעבר לראיה הפיזית. הצירוף הזה מאפשר לנו לראות את הזרע שזרענו שהוביל למציאות אותה אנו חיים היום. חיבור לחוק סיבה ותוצאה. שתילת זרע טוב היום – שיוביל לטוב שיגיע בהמשך – “חמדנות נאורה”.

השורה החמישית מראה לנו את השטחים הריקים בחיינו, שברגע שזיהינו אותם אנחנו יכולים לשאוף למלא אותם באור.

 

יחיד גאה לעמך פנה זוכרי קדושתך – ספירת יסוד, יום שישי 

יגל פזק

קריאה לאל לפנות לעמו, להקשיב לתפילתו. מחויבות של העם לאל – זוכרת קדושתו, העם מזכיר כל יום בתפילה את ייחוד האל. 

השורה השישית מתייחסת לאלף השישי ע”פ הלוח התנכי – אלף של שינוי האדם. זהו הזמן בו אנו נמצאים היום. ע”י התמקדות בשורה השישית אנו עוזרים להביא את האור והגאולה אל כולם. 

השורה השישית ממלאת אותנו בשאיפה וביכולת לשתף אחרים במתנה של ספר הזוהר וכך לאפשר את קיומו של גן עדן עלי אדמות. 

 

שוועתנו קבל ושמע צעקתנו יודע תעלומות – ספירת מלכות , יום שבת 

שקו צית 

כאן יש פנייה ישירה של העם לאל –  הוא צועק את צעקת הגאולה. והאל אכן ישמע את צעקתו, ככתוב: “כי אם צעוק יצעק אליי שמוע אשמע צעקתו” (שמות כ”ב, כב)

השורה השביעית מתייחסת ישירות לעולם המושלם, האלף השביעי  בו נחיה כולנו על פי “ואהבת לרעך כמוך” וליכולת למשוך אותו אלינו. ע”י התמקדות בצירוף האותיות הזה אנחנו מקבלים את הכח לחיות במציאות הזו כבר עכשיו, מצב של שלמות, עולם של שפע ושגשוג. הסכמה להתחבר לאהבת חינם. 

 

ישנן דרכים רבות להכניס את התפילה לחייכם, בקנבס תלוי על הקיר, באריח המונח לצידי המיטה או בתכשיט המלווה אותנו בכל שעות היום. ריכשו עכשיו והכניסו את אור התפילה לחייכם.